Selecteer een pagina

De meeste bedrijven gebruiken een kwaliteitsmanagementsysteem voor om alleen hun eigen processen te verbeteren, dit is logisch maar met een goed werkend kwaliteitsmanagementsysteem kan u op een hoop andere gebieden nog meer profijt ervan maken. In dit artikel geven wij u een paar voorbeelden waar een goed werkend kwaliteitsmanagementsysteem u mee kan helpen

Het verbeteren van de efficiëntie 

Naast dat het de processen binnen het bedrijf verbetert zorgt een goed werkend kwaliteitsmanagementsysteem ook voor verbetering in de efficiëntie binnen het bedrijf. Wanneer u met dit systeem werkt wordt er namelijk gekeken naar de gehele productie van het bedrijf en/of het proces van de levering. Het helpt niet om te gaan kijken naar de individuele prestaties van personen dat is maar een kleine beperking in de efficiëntie. Het beste werkt het om met het systeem te werken zo kan iedereen uit zichzelf sneller en efficiënter gaan werken

Het zal zorgen voor minder klachten over kwaliteit

Al is uw bedrijf het beste in de wereld op uw vakgebied, nog zal u altijd klachten krijgen over de kwaliteit van uw product. Er zijn verschillende opties waardoor dit kan komen: de geleverde service of producten die niet voldoen aan de specificaties die werden beschreven of aan de betrouwbaarheid van het leveren van het product. Op het moment dat u start met het gebruiken van een kwaliteitsmanagementsysteem zal dat helpen de oorzaak van het probleem te identificeren en kan u het procesmatig verbeteren. 

Werken vanuit een proces

Wanneer u gaat werken via een kwaliteitsmanagementsysteem zal er gewerkt gaan worden vanuit processen. Dit “procesmatig” werken zal vaak vragen beantwoorden die anders niet beantwoord kunnen worden. Een voorbeeld hiervan is: “In welk deel van de productie zitten inefficiënties en risico’s en op welke manier kunnen deze opgelost worden?”.

Een goed kwaliteitsmanagementsysteem wordt steeds vaker gevraagd

Het komt steeds vaker voor dat, klanten/opdrachtgevers  een eis hebben dat het bedrijf een ISO 9001 certificering heeft. Organisaties zullen dan ook merken dat ze minder gevraagd worden wanneer ze deze certificering niet hebben. Met een goed toegepast kwaliteitsmanagementsysteem zal het voor de meeste bedrijven niet lastig zijn om aan de eisen te voldoen voor een ISO 9001 certificaat.  Dit certificaat wordt door veel bedrijven gezien als een herkenning van het goede werk dat ze leveren en laat dus ook aan de klanten zien dat er trots is naar het werk en dat levert meer klanten op.