Selecteer een pagina

Het kan je zo gebeuren: je banden verliezen grip van de ondergrond en vervolgens raak je de controle kwijt over de auto. Wanneer je op een glad wegdek rijdt kan dit je veel eerder gebeuren, omdat bij ijzel 10 km/h al te hard kan zijn. Vooral wanneer dit

gecombineerd gaat met een onverwachte beweging aan het stuur, te hard remmen of te hard accelereren. We geven je een paar tips waar je op kan letten om niet als brokkenpiloot te eindigen.

1. Pas je snelheid aan

De snelheidsborden langs de weg zijn geen minimumsnelheid, en de matrixborden boven de weg geen adviessnelheid maar een maximumsnelheid. Van een goede automobilist wordt verwacht dat hij zijn snelheid aanpast aan de omstandigheden. Als de omstandigheden erom vragen, zoals bij gladheid, dan is het geen schande om gewoon even als een oud omaatje te rijden. Het scheelt je maar een paar minuten reistijd en je vergeeft het jezelf nooit als je gehaast een ongeluk veroorzaakt.

2. Winterbanden zijn geen garantie

Winterbanden zijn nooit een garantie bij een glad wegdek. Winterbanden verhogen je grip en verkorten je remweg dan wel bij sneeuw en ijs, maar dit effect wordt volledig opgeheven als je daardoor harder gaat rijden. Het verlagen van de bandenspanning om meer grip te krijgen kun je ook beter niet doen, aangezien je auto dan minder stabiel en voorspelbaar reageert. Laat je banden goed controleren tijdens je Porsche onderhoud. 

3. Houd meer afstand

Dat automobilisten te weinig afstand houden is bij droog weer een veelvoorkomende oorzaak van aanrijdingen. Bij gladheid is afstand houden nog veel belangrijker. Je remweg is namelijk vele malen langer dan op een droog wegdek, ook al heb je winterbanden onder je auto. Het lijkt een open deur, maar bij gladheid kan te weinig afstand het verschil betekenen tussen net op tijd stilstaan of een flinke aanrijding, met alle gevolgen van dien. En niet alleen voor jou, ook voor de ander. Bedenk je als de auto voor je plotseling ineens vol op de rem trapt, hoe snel je er achter op zit en pas je afstand daar op aan.

4. Kijk ver vooruit

Als je van ver aan ziet komen wat er op de weg gebeurt hoef je veelal niet plotseling te remmen. Je stuurt bovendien meestal vanzelf de goede lijn. Nog een reden waarom je niet te dicht op je voorganger moet rijden: als je goed afstand houdt, kun je verder vooruit kijken en anticiperen op wat er komen gaat.

5.Remmen

Door veel afstand te houden en ver vooruit te kijken, kun je veel rem acties vermijden. Geleidelijk remmen kan prima, en als je onverhoopt toch hard moet remmen, rem dan niet pompend. Bij de huidige auto’s zorgt het ABS er voor dat je kunt blijven sturen als je hard remt. Dit merk je aan een stevig trillend pedaal. 

6. Toch in een slip?

Bij een slipcursus leer je op de juiste manier reageren op een slip. Dit vergt oefening. Maar als je in een slip raakt, laat het gas los, trap de koppeling en blijf altijd in de juiste richting sturen. Als je auto weer grip vindt, ga je vanzelf de goede kant op.